Fox Grand Tour Zuid Afrika - Via Johannesburg naar Kaapstad.

15 april 2018 - Cape Town, Zuid-Afrika

26 maart 2018

Voorwoord.

Het is zo ver lieve mensen! Morgen vlieg ik met KLM naar Zuid Afrika om te beginnen aan mijn 22 daagse rondreis met FOX. Erg spannend allemaal. Ik probeer elke dag van mijn reis een verslagje te maken van mijn gebeurtenissen. Aangezien er soms niet altijd wifi beschikbaar is zal dit soms in gebreken blijven. De video pagina zal in ieder geval laten zien wat mijn programma die dag zal zijn. Ik probeer jullie op de hoogte te houden.

27 maart 2018 (dag 1) 05.00

Het is nu dinsdag en mijn vlucht met KL591 is om 10.25! Het is 11 uur vliegen en zal omstreeks 21.20 lokale tijd op O.R. Tambo International Airport te Johannesburg aankomen. Met de bus is het dan nog zo'n 7 kilometer rijden naar ons hotel,vlakbij de luchthaven. Een impressie van het hotel zie je hier : https://www.youtube.com/watch?v=qimR3-HK2sk

27 maart 2018 (dag 1) 08.33

Om 07.02 aangekomen op Schiphol. Daarna mijn Zuid Arikaanse Randen opgehaald bij het GWK. Probleemloos mijn koffer ingecheckt en door de douane! Zit nu te genieten van mijn Chai tea lattee die ik bij Starbucks gekocht hebt. Nu lekker ontspannen te wachten op mijn vlucht waarvan ik nu zit goed uitzicht hebt. Het is wat mistig maar geen vertraing. Hopelijk kan ik weer schrijven als ik in mijn hotel gearriveerd ben. In ieder geval lekker weer daar mensen. Hoewel ik daar pas om ca. 22.00 aankom zal ik de zon niet zien! Haha! Tot later!! 27 maart 2018 (dag 1) Na een goed verlopen reis aangekomen bij ons hotel! Met een drankje buiten genuttigd heeft onze reisleider Ruan ons het één en ander verteld over wat ons allemaal staat te wachten de komende 3 weken. Een toffe peer zo te zien die onze groep het best wel naar onze zin zal maken. Alleen dat taaltje,dat is effe wennen. Je moet toch echt goed luisteren om het te snappen. Morgen ontbijt vanaf 07.00 dus niet echt uitslapen. Maar ja,dat is logisch als je van plaats naar plaats rijd. Ga nu lekker slapen en morgenochtend een lekkere douche. Hopelijk fit om aan de dag te beginnen.

28 maart 2018 (dag 2)

Vroeg op en heerlijk ontbeten in het restaurant. Veel keus,ook warm en top geregeld. Na ons ontbijt naar Pretoria gereden voor bezoekje aan het voortrekkermomument en de bezichtiging van het Paul Kruger Huis. In de middag hebben we de township Soweto aangedaan en gezien waar Mandela geoond heeft. Heel erg indrukwekkend om te zien hoe de mensen in sommige wijken onder barre omstandigheden leven. Daarna terug naar ons hotel om een paar uur te relaxen voordat ons avondmaaltijd begint. Een lopend buffet met ontzettend veel keus. O.a springbok en Buffelo gegeten! Erg lekker! Mooie tent bij het hotel en ontzettend genoten van de avond.(zie foto's).

29 maart 2018 (dag 3)

We verlaten Pretoria en rijden richting Ohrigstad. De stad Pretoria ligt in de kleinste provincie van zuid afrika maar heeft met Johannesburg de meeste inwoners. 1% van de bevolking in Pretoria is zwart. Onderweg in de file voor ca. 40 minuten. Controle door de politie op iligalen Wel ca. 80 man politie. Onderweg geluncht bij the Rose cottage. Een classic club sandwich en een koud biertje. Het is prachtig weer 27 gr. Om ca. 16.00 aangekomen bij onze lodge en een game drive gemaakt met een ranger. Veel soorten antilopen hier en ook nog een giraf gespot. Dat was cool.

30 maart 2018 (dag 4)

Na weer een ontbijt (helaas zonder geroostert brood want de elektriciteit was uitgevallen) met onze groep te hebben gehad in Hannah lodge zijn we op weg naar het Kruger Park voor ons volgende overnachting. Een niet zo verre tocht dit keer maar wel wat bezichtigingen onderweg. O.a een stop bij Blyde Canyon, Lisabon waterfalls en Gods Window (zie foto's) Dit zijn allemaal mooie natuurfenomenen in deze provincie. In de middag geluncht bij Harrie’s Pancake house met ca. 8 andere mensen van onze groep die uit 25 man bestaat. Het was superlekker. Ik had pannekoek met kaneelzuiker en banaan. Het weer was weer top. Zo'n 27 gr. Om ca. 15.00 aangekomen bij onze lodge Nkambeni Safari Camp. Het viel ons op dat het hier warmer was dan onderweg. De koffers werden weer naar onze lodges gebracht. Een afrikaanse dame bezorgde m’n koffer door deze op haar hoofd te dragen. Typisch weer voor deze afrikaanse manier. Na de kamer te hebben bezichtigd (zie video) even een uurtje gezwommen in het zwembad met wat andere mensen van onze groep. Dat was lekker fris. Het avondeten was om 18.45 in het restaurant (een lopend buffet). Het was goed eten. 2 keer opgeschept met o.a rosbief,kip,groenten,aardappelpuree en nog veel meer. Ter afsluiting een lekker toetje waaronder applecrumble. Morgen vroeg uit de veren om 04.45. Ontbijt om 05.15 en om 05.45 te beginnen aan onze dagsafari met een ranger in een 4WD.

31 maart 2018 (dag 5)

Vandaag vroeg uit de veren om 04.15. Lijkt wel of ik naar m'n werk moet maar dit is anders. We hebben allemaal een hele dag game drive door het krugerpark vandaag (inclusief lunch) dat begint om 05.45. Een half uurtje ontbijten,dat moet genoeg zijn. Weer een stralende dag vandaag met veel zon. Echt spannend hoor want dit is de 1ste grote game drive door het Kruger Park. Dit park omhelst een breete van 80 km bij een lengte van 400 km. Dus enorm. Onze ranger vertelde dat wij maar ca. 25% van het park zouden zien. De volgende dieren gespot o.a olifant;buffel; leeuw;neushoorn. Deze behoren tot de big five. Alleen het luipaard konden wij niet vinden. Verder gespot o.a Kundu;Imapa; Baviaan;Gnoe;Giraf;Waterbok;Hyena. Het was een belevenis. Om 15.00 eindige onze drive. In de avond lekker een buitenbuffet. Verder super weer gehad. Morgen gaat de reis verder naar Swazieland

1 april 2018 (dag 6)

Weer vroeg uit de veren vandaag op weg naar Swazieland. Het is bewolkt vandaag en er was heel wat regen gevallen vanacht. Nu is het droog. Ontbijt om 07.00 en vertrek om 08.00. Koffiestop gedaan bij de Spar voor onze lunch in de bus. Bij de grens gestopt en daar vlakbij een show met dans gezien hoe de Swazie's leven en wonen. (zie filmpje en foto's). De Swazie man mag hier meerdere vrouwen hebben. Als hij een 2e vrouw neemt,neemt de 2e vrouw de taak van de 1e vrouw over en die moet dan voor het huishouden zorgen. Zo gaat dat hier! 15.00 een stop gemaakt bij een Swazie glas winkeltje. De fabriek was helaas door de Pasen gesloten. Veel dieren van glas gemaakt zul je begrijpen. Eind van de middag vlakbij aangekomen bij de accommodatie. Door de vele regen die er gevallen was,moesten we overstappen van de bus op een 4x4 want de bus zou wegzakken door het slechte wegdek naar de accommodatie toe.Het was een hobbelig tochtje maar kwamen goed aan. Het avondbuffet was van 18.45 - 21.00.

2 april 2018 (dag 7)

We gaan Swazieland weer uit. Ontbijt om 06.45 tot 07.30. Een bezoekje gebracht aan een kaarsen winkeltje. 12.00 lunchen bij Wimpy. We hadden een uurtje maar onze bestelling kwam pas 45 minuten nadat we besteld hadden. Het was fijn dat Ruan ons 15 min speling gaf. Ze werken niet zo snel bij Wimpy. Aankomst Bayala lodge om 14.45. Om 16.15 een namiddag/avond gamedrive gemaakt in de omgeving met een ranger. Dit is ook bijzonder omdat het eind van de middag was. Een leeuwin gespot en wat opvallend is een kadaver van een Gnoe.

3 april 2018 (dag 8)

Weer schtterend weer met een temperatuur van zo'n 30 gr in de middag. Vandaag na het ontbijt (Bayala breakfast) vertrokken we voor onze laatste dag game drive (inclusief lunch) in deze reis Ca. 08.30 vertrokkken en om 09.30 waren wij bij de game drive in Hluhluwe Park. Vele dieren weer gespot,waaronder wat kleine aapjes en mooie vogeltjes. Een totaal ander park dan het Kruger Park. Deze is erg heuvelachtig waarintegen het Kruger Park zeer plat is. Aan het einde van de rit nog een liggende leeuwin aan de kant van de weg. In de avond weer een gezellige avond braai met een een show van Zulu dansers. Dat was erg leuk. Vooraf : Carpaccio. Hoofdgerecht : Beef;kip;salades;worstjes;groenten;rijst;gepofte aardappel. Nagerecht : Brownie. Het was erg lekker. Morgen verlaten we Bayala en vertrekken we naar St.Lucia.

4 april 2018 (dag 9)

Na het ontbijt om 08.00 vertrekken we naar St.Lucia richting kust. Een 2 uurtjes rijden. Om 10.00 maken we een boottochtje van 2 uur over de St. Lucia rivier om Nijlpaarden te spotten. Het weer was weer super. 30gr. Wellicht wat te warm maar een lekker briesje op de boot maakt veel goed. Vlakbij daarbij is ons hotel Elephant Lake hotel. In de middag lekker zwemmem in het zwembad en in de avond lekkker gegeten bij de Pizzaria!

5 april 2018 (dag 10)

We verlaten St. Lucia na het het ontbijt om ons op te maken voor een lange busrit van 7 uur naar Underberg. Het weer is weer goed met geregeld zon. We rijden via Pietermaritzberg naar Howick waar we stoppen voor onze lunch. Een tonijn/mayo sandwich met een lekker koud biertje. (zie foto) Naast het eetcafé een winkeltje gespot met houtsnijwerk. De big five gekocht uit hout gesneden voor in mijn woonkamer. Een leuk aandenken vind ik. Na de lunch nog even gekeken bij een waterval op loopafstand. Een 95m hoge Howick Falls in de Mgeni Rivier. ( zie foto) Daarna op doorreis naar de plek waar Nelson Mandela gearresteerd werd voordat hij gevangen werd gezet. Een monument bezocht uit 27 houten palen die het gezicht van Mandela vormen. 27 palen voor 27 jaar gevangenschap. Alleen vanaf 1 punt kun je het gezicht zien. Erg mooi gedaan.(zie foto). Aankomt hotel 17.00. 's-avond heerlijk buffet ( zie foto) tot 21.00 met Henk en Piet. Daarna nog karaoke avond  tot 22.00. Meegedaan en country roads gezongen van John Denver. Mijn eerste karaoke optreden. Dat was wel grappig.Haha! Niemand durfde van onze groep. Na opteden lekker slapen en morgen gezond weer op.

6 april 2018 (dag 11)

07.00 ontbijt. We vertrekken naar de Sani Pass. Ruan onze reisleider vetelde dat hij op deze dag sinds 3 jaar nog nooit zo'n fantastisch weer heeft gezien. We verdienen het gewoon. Het was volkomen wolkenloos. De Sani Pass,een afgelegen,kronkelige en mooi pad langs de Drakensbergen. Hij klimt van 1200m naar 2874m. Een groot stuk van de pass loopt door beschermd natuurgebied. Het pad wordt ook gescheiden door de grens tussen Zuid-Afrika en Lesotho. Het zijn prachtige panorama's (zie foto's). Imiddels al 9 stempels in mijn paspoort erbij. Zuid-Afrika uit,Swazieland in,Swazieland uit,Lesotho in,enz. Bovenaan het pad geluncht bij de hoogste pub in Lesotho. (zie foto). Lasagne gegeten met de groep. Dat was lekker. Nog even een bezoek aan een Basotho Cultural Village waar men meer leert over de cultuur en geschiedenis! Daarna weer via dezelffe (enige) weg naar beneden met onze 4WD want met een gewone auto kom je vast te zitten. Dat is niet te doen. Onze Ranger heet Warren en vertelde veel over het gebied. Hij is trouwens ook heel goed in het spotten van vogeltjes. Ook nog even een Baviaan gezien.16.30 terug bij Hotel. Avondbuffet om 19.00 (zie foto). Met lemon cake,want die is zo lekker. Mmmmm. 21.00 bad genomen en morgen vertrekken we weer om 07.30 naar ons volgend hotel in East London. Dit was echt een dag om niet te vergeten!!! Zo mooi!! Wij hebben allemaal zo genoten van deze dag.

7 april 2018 (dag 12)

Na ontijt om 07.30 rijden we verder na 2 overnachtingen hier. Onze chauffeur Raja (spreek je uit als Raza) doet zijn werk uitstekend. De reis gaat voorspoedig. We rijden een nieuwe provincie in Eastern Cape. Het is wat mistig maar de zon laat zich ook zien. Het is weer warm. Om 09.30 gestopt voor koffie break bij Wimpy in Kokstad. 22 Rand afrekenen dat is € 1.80. Het is niiet duur in Zuid-Afrika. Het avondbuffet in hotels is ca. 200 Rand = €15,- en een biertje €1.80. Onderweg vandaag wat plaatjes geschoten o.a in mount Ayliff. 12.30 gestopt bij de Spar in Mthatha voor lunch in de bus. Broodje tonijn en appelsap tot 13.00. Daarna weer verder! Begraafplaats gespot van Mandela. Het is nu 14.00 en nog 1,5 uur rijden naar East London (met gouden stranden over een lengte van 80 km ) voor onze volgende 2 overnachtingen in het Trennerys Hotel aan het strand. Morgen vrije dag,dus wat rust op zondag. Ik ga maar 's een lekkere strand wandeling maken denk ik want ik groei dicht na al dat lekkere eten elke dag! 14.35 Het regent nu wat maar ik zit droog in de bus als we door een dorpje rijden waar menig koopwaar buiten wordt verkocht. 15.05 Het is weer droog en blauwe luchten komen weer tevoorschijn. Het is niet koud en aan de kust vandaag een temp. van 20- 21gr. 15.45 De zon schijnt weer en rijden nog zo'n 45 min over een hobbelige weg naar het Hotel. Om 19.00 lekker wat anders dit keer. Visbuffet. Het was heerlijk met een wit wijntje erbij. 2 wan onze groep waren vandaag 40 jaar getrouwd en trakteerde ons allemaal op een gratis drankje. Het was super gezellig. Morgen lekker uitslapen.

8 april 2018 (dag 13)

Lekker uitgeslapen vandaag en om 08.45 ontbijt. Daarna in de ochtend een strandwandeling gemaakt (zie foto). Ongelofelijk mooi. Niet zoals op Scheveningen met strandtenten maar helemaal niets. Daarna vanaf 12.30 lekker wezen zonnen op een bedje aan het zwembad. Das genieten om even een dagje voor ons zelf te hebben en te luieren. Vanavond weer buffet. Hopelijk weer wat vis want het smaakte heerlijk gisteravond. Supergrote gamba's gegeten. Ik wacht af wat we weer te eten krijgen.

9 april 2018 (dag 14)

We rijden weer na een lekker ontbijt met srambled eggs,worstjes,bacon,pancakes enz. Vroeg in de bus om 07.15. Onze langste dag in de bus vandaag. We gaan van bus wisselen in Port Elizabeth want er is iets mis met de transmissie. Soms is er geen genoeg power en moet Raja de bus stoppen en hem weer te resetten. Een helling op met 30 km/u kan niet goed zijn. Alle koffers moeten dan ook weer overgeladen worden....en dat kost tijd. Het zonnetje scihijnt volop en het is weer lekker buiten. Om 08.55 koffiestop bij de Shell. Ook bij de pomp is het niet duur in tegenstelling tot Nederland - 1 chips en een frisdrank : 21,80 rand = € 1,50 Goedkoop toch?? 09.15 We rijden verder langs de wild coast. 12.40 Het regent wat onderweg en zometeen stoppen wij voor een lunch te kopen in de bus. 12.55 Gegeten bij een eetcafe in Grahamstown met 12 mensen van onze groep;een supergrote hamburger met patat. Toch maar daar opgegeten! Het was wel krap aan de tijd want we moesten op tijd bij de bus zijn! Het is meest bewolkt maar qua temperatuur is goed! De omgeving is wonderschoon. Veel bergenlandschap! De zon komt door en het is droog! We arriveren in Port Elizabeth,deze ligt 769km ten oosten van Kaapstad waar deze rondreis eindigt. 15.50 we stappen uit de bus om over in te stappen in een andere bus,hopelijk zonder mankementen en rijden naar ons volgend hotel! Aankomst Cape St.Francis Resort om 18.10 Vanavond om 19.30 een visbraai dus dat maakt deze lange reisdag veel goed!

10 april 2018 (dag 15)

09.00 We rijden naar de vuurtoren in dit vakantieresort in St.Francis voor een bezichtiging en teven een opvanghuis voor pinquins! Daarna schooltje bezocht in sloppenwijk tot 10.15. We rijden daarna naar Tsitsikamma National Park voor een 2 uur bezichtiging en een wandeling naar een hangbrug! (zie foto). 12. 00 Gearriveerd op het park en maken een wandeling via trappen door het natuurresservaat naar het hangbrug! Hoewel vandaag de zon zich niet laat zien is het uitzicht hier wonderschoon! (zie foto) Na de bezichtiging geluncht op het park. 14.30 De bus vertrekt weer en zijn op weg naar ons volgend hotel voor 2 nachten in Knysna! We verlaten deze provincie en rijden de westkaap in. De mooiste privincie volgens Ruan. We zijn bij ons hotel Premier Hotel & Resorts. Ongelofelijke luxe! (zie foto). Heerlijk om hier 2 dagen te verblijven zeg. Straks om 19.30 lekker dineren hier met de groep. We beginnen nu toch wel aan te wennen. Ben benieuwd wat op het menu staat.

11 april 2018 (dag 16)

We mogen uitslapen vandaag want we hebben een vrije dag. Om 08.30 ontbijtbuffet en om 10.00 staan we klaar bij de bus want dan brengt Raja ons bij de Waterfront hier in Knysna. De tochtje met de bus is maar zo'n 10 minuten. We mogen 4 uur lang rondkijken en shoppen tot 14.00 want dan komt hij ons weer ophalen met de bus en brengt hij ons weer bij het hotel. Maar we mogen ook langer rondkijken maar dan moeten we op eigen gelegenheid terug. Ik besluit langer te blijven en zelf terug te lopen. Volgens google maps zo'n 45 min. Het is weer lekker weer,ong 23gr en de zon schijnt volop leuke winkels hier,met een haventje en gezellige restaurantjes. Ja,het is hier goed toeven. Moet gelijk aan Schevingen denken. Om 13.30,na wat inkopen besluit ik om terug te gaan. Bij de Spar (op de weg terug) een broodje,limonade en een biertje gekocht. Daarna even lekker zonnen op mijn terras en te genieten van mijn lunch. Vanavond weer bufffet met wat mernsen uit mijn groep
De helft daarvan besluit om te gaan eten aan het waterfront. Bijna weer een dag voorbij en morgen brengen we een bezoekje aan een struisvogelboerderij en reizen verder naar Oudshoorn voor de voorlaatste accommodatie : Buffeldrift Game Lodge. Ben benieuwd hoe dit weer is.

12 april 2018 (dag 17)

09.00 We rijden weer naar ons volgend adres in Buffeldrift Game Lodge!  Een opvallend verschijnsel is dat iedereen hier een witte auto rijdt. Dat komt natuurlijk omdat het hier het hele jaar door vrij warm is. Een witte of lichtgrijze trekt minder warmte aan. Daarom is een gekleurde auto haast niet doorverkoopbaar hier. 98% heeft een witte auto. Onderweg stoppen we bij een struisvogelboederij! Hier leren we alles over het leven van deze dieren. Mannetjes hebben meestal zwarte veren en vrouwtjes bruine. We leren ook alles over de eieren. De veren dienen ideaal als plumo. Na dit bezoek aankomst bij de lodge....en tevens geluncht. Daarna een bezoekje om 15.30 aan de Gango grotten (stalgnieten en stalgnieten). s-Avonds a la carte gegeten met de groep op het verblijf. Bobootie genomen (zuid afrikaans gerecht). Na diner nog wat uurtjes gerelaxed in mijn super mooie lodge en bad genomen. Hele leuke ervaring om midden in een natuurreservaat te overnachten. In de avond en ochtend vele dierengeluiden maar snachts is het toch relatief rustig.

13 april 2018 (dag 18)

We gaan weer op pad op weg naar kaapstad voor onze laatste 3 overnachtigingen.
We doen een koffiestop om 10.15 - 10.45 in Barrydale. Als we kaapstad naderen brengen we bezoek aan het taalmonument (1975)14.00 - 14.30. Een beeldhouwwerk dat Ian van Wyk maakte ter ere van het Afrikaans. Daarna rijden we richting Kaapstad om een bezoek te brengen aan de tafelberg. Dit wordt op het laatste moment geannuleerd omdat er teveel bewolking in de omgeving hangt en dit zou het uitzicht vanaf de Tafelberg belemmeren. We maken nog wel even een stadstoer door de stad. We rijden terug naar het hotel en hebben nog wat tijd om ons gereed te maken voor het avondeten. We gaan met Elly,Koos en Piet eten bij City Grill (African quisine). Ik neem Sruisvogel file wat heerlijk smaakte met een lekker wijntje. (zie foto) Na bezoek een taxi terug naar het Fountains Hotel.

14 april 2019 (dag 19)

Na ontbijt vertrekken we naar de Comany Gardens voor een rondleiding daar. We spotten meteen wat eekhoorntjes! In 1652 legden Jan van Riebeeck en de VOC een 18ha grote groententuin aan. Er is nu slechts 3,2 ha over,door sir Herbert Baker veranderd in een weelderig park. Daarna een bezoekje aan green market square waar een vele opgestelde afrikaanse markt is. We mogen wat rondwandelen om aankopen te doen. Daarna gaat de reis verder naar Stellenbosch voor lunch en wandeling. De stad staat bekent als het centrum van de wijn industrie. Er staan leuke witgekalkte kaap-hollandse huisjes en ook mooie victoriaanse herenhuizen. Een erg mooi plaatsje! Na dit bezoekje vertrekken we naar een wijnproeverij. Hier leren we wat over verschillende wijnen en proeven wat. Erg interessant allemaal maar ik koop niks. Eind van de middag is er goed nieuws! Er is weinig wind en besluiten in de namiddag de Tafelberg te doen. Deze rijst 1087m boven kaapstad uit. De nemen de kabelbaan naar boven en daar wacht ons een schitterend uitzicht. Het is groter dan ik dacht en je kan er via de wandelpaden heerlijk lopendlopen. We schieten mooie plaatjes! Dit is zeker 1 van de hoogtepunten in Kaapstad. Na aankomst in ons hotel gaan ik,piet en henk eten bij Mamma Afrika! Een gezellig restaurant met live muziek. (gehoord van collega's) Wat luidruchtig maar er heerst een leuke sfeer! Allemaal soep vooraf  met als hoofdgerecht Bobotie....en een heerlijk wijntje (zie foto). Het was uitstekend!

15 april 2018 (dag 20)

We rijden weg om 08.00 naar de kust,Camps Bay. De rivierea van Kaapstad. Hier komen de atlantische en indische oceaan elkaar tegen. We nemen wat foto's van de prachtige omgeving. (zie foto) Hier hebben filmstrerren een huis zoals bijv. Morgan Freeman. 08.35 We rijden verder naar Hout Bay en stoppen daar tot 10.15 voor een excursie met een bootje op zee voor het spotten van zeerobben. Temperatuur vandaag 26 gr en heerlijk zonnetje. We rijden verder over Chapman's Peak Pass,een mooie kronkelige weg naar boven langs de kustlijn. We passeren Scarborough en reizen verder naar Kaap de Goede Hoop en een bezichtiging van de vuurtoren via een wandelpad naar boven (Cape Point). We worden uit ons vestje geblazen. Wat een wind! Hier geluncht maar pas op voor de bavianen. Want die kunnen je broodje zo uit je hand wegnemen. 13.30 Weer in de bus voor een bezoekje aan de pinquins in Simonstad. Na dit bezoekje terug naar ons hotel en daar werd teruggekeken op onze reis en hoe die verlopen is geweest. Tevens hebben we onze reisleider en busschauffeur bedankt voor alle goede zorgen voor de afgelopen weken. Dat was wel even een raar maar ook een dankbaar moment. We kijken terug op fantastische 3 weken met elkaar! In de avond weer lekker gegeten bij de Waterfront. Dit keer Karoo Lamb Chopa en een zuid-afrikaans desert,nml Cape Brandry Pudding.

1. René en Ina Craane:
    25 maart 2018
    Hey Leo, ondanks dat je hier tegenover mij zit, wil ik je ook hier vast een hele fijne reis en verblijf wensen. veel plezier en kom weer veilig bij ons terug. Luv joe, je zwager René
  2. KIERAN MASON:
    27 maart 2018
    Have a safe trip and a lovely time
  3. KIERAN MASON:
    27 maart 2018
    Be careful and safe and have a great time
  4. Jan P:
    27 maart 2018
    Veel plezier vriend en geniet ervan
  5. René en Ina Craane:
    27 maart 2018
    Hooi broertje. Je zit nu nog hoog in de lucht, maar over een uurtje ben je geland en ben je in Zuid Afrika. Ik hoop dat je vlucht goed gegaan is. Nog even in de bus en dan lekker uitrusten in je eerste hotel. Welterusten voor straks. 🤗😘
  6. Jaime:
    28 maart 2018
    Veel plezier met dit grote avontuur
  7. René en Ina Craane:
    30 maart 2018
    Hoooi. Ik lees met veel plezier je blog.
    Volgens mij heb je het prima naar je
    Geniet er van!! Liefs Ina
  8. KIERAN MASON:
    31 maart 2018
    Hope all is good ! My Dutch is improving with every comment you make !
  9. KIERAN MASON:
    3 april 2018
    To be in South Africa during the death of Winnie must be incredible. Hope all is well